lørdag den 3. maj 2014

Frederikskirken

Frederikskirken er den danske kirke i Paris, der ligger for enden af Champs Élysées ved Charles de Gaulle - Étoile.

Udover at være kirke fungerer den vældigt godt som mødested for alle de nyankomne unge danskere, der savner god gammeldags ironi, leverpostej og saltlakridser. Her har man nemlig mulighed for, hver tirsdag omkring kl. 20, at smutte forbi til kaffe og kage eller eventuelt deltage i dagens aktivitet, der kunne være danseundervisning, et foredrag eller en eller anden form for eksotisk selvforsvar, som er det, vi kører lige for tiden.
Det er altid utroligt hyggeligt, og jeg anbefaler varmt disse arrangementer - også selvom man er i byen for det franske. Jeg selv var ret skeptisk i starten netop i forhold til mit mål med opholdet, der helst ikke skulle ende med, at mit jyske havde forbedret sig mere end mit franske, når jeg engang kom hjem igen (!)
Men så tog jeg altså derhen, og jeg er kommet der lige siden.
... For egentlig er det fuldkommen samme situation som på min arbejdsplads, hvor folk bare er fra Sydeuropa eller whatever-place i verden i stedet.
Man vil altså ikke komme udenom udlændinge i denne her by, men for mig er det i virkeligheden en essentiel og meget smuk del af oplevelsen som fremmed i Paris; at jeg konstant møder andre unge mennesker, der er i samme båd som mig selv, og at vi i dette form for krydspunkt forstår hinanden "på trods". Det er en gigantisk hjælp, når man ellers er alene om sin tilværelse.

- kom altså klart forbi den danske kirke, der i øvrigt også har andre aktivieter som torsdagskor (kl. 20) eller julebasar, der af gode grunde kun kører i december måned.

Til sidst skal jeg ikke glemme at fortælle om alle de praktiske ting, kirken kan hjælpe med; ting som bolig, arbejde, kontakter og rådgivning, som kan findes på kirkens hjemmeside, hvor der blandt andet sidder en ungdomsvejleder klar til at svare på spørsmål fra jer fortvivlede folk, der endnu ikke er kommet herned.

Gården

Ingen kommentarer:

Send en kommentar